• صفحه اصلي
  • زندگينامه
  • كتابها
    • كتب فارسي
    • كتب عربي
    • دانلود كتاب
  • مقالات
    • سياسي
    • فرهنگي
    • تاريخي
  • مصاحبه
    • سياسي
    • فرهنگي
    • تاريخي
  • خاطرات
    • علما و مراجع
    • شخصيت هاي داخلي
    • شخصيت هاي بين المللي
  • آلبوم
    • شخصيتهاي بين الملي
    • شخصيتهاي ايراني
    • علما و مراجع
    • كنفرانسها
    • مصر
    • واتيكان
    • متفرقه
  • ويژه نامه
  • اخبار
    • اخبار سايت
    • اخبار فرهنگي
  • پيوندها
  • تماس با ما

ويژه نامه

يادمان استاد خسروشاهي رحمت الله عليه
يادمان استاد خسروشاهي رحمت الله عليه

تبليغات

پايگاه اطلاع رساني مركز بررسي هاي اسلامي جستجوي كتاب در كتابخانه مركز بررسي هاي اسلامي نرم افزار مجموعه آثار استاد خسروشاهي در نور فروش اينترنتي كتب انتشارات كلبه شروق

مشكاة المصابيح تقريرات درسي شيخ مرتضي انصاري

موضوع مقاله : فرهنگي ,


نام كتاب: مشكاة المصابيح فى التعادل و التراجيح.
تأليف: آيت‏اللّه العظمى سيد محمد خسروشاهى (رضوان‏اللّه عليه).
تاريخ تأليف: 1269 ه. ق .
چاپ اول نجف: 1310ه ق.
قطع: رحلى. تعداد صفحات: 395 صفحه.
رساله‏هاى ضميمه: 157 صفحه .

مؤلف كتاب مرحوم آيت‏اللّه آقا سيد محمّد حسينى تبريزى معروف به « مجتهد خسروشاهى » از علماى بزرگ شيعه و از شاگردان بنام و بزرگ استاد استادان و نابغه دوران، مرحوم شيخ مرتضى انصارى است.

مؤلف بزرگوار در سال 1229 هجرى قمرى در شهر مقدس كربلا، در يك خانواده علم و تقوا، ديده به جهان گشود و دوران كودكى و مراحل ابتدايى و مقدارى از مراحل عاليه تحصيل را در همان شهر گذراند و سپس در خدمت پدرش آيت‏اللّه آقا سيد على حسينى خسروشاهى كه از اجلّه علماى آن عصر بود، به نجف انتقال يافت و مشغول ادامه تحصيلات عاليه در حوزه علميه نجف گرديد.1

در آن زمان كه مرحوم مؤلف در حوزه علميه نجف به تحصيلات خود ادامه مى‏داد، حوزه علميه نجف در اوج شكوفايى بود و اقامت شخصيت برجسته علمى، همچون استاد اعظم شيخ انصارى در نجف به حوزه علميه نجف رونق فراوان بخشيده بود و مغزها و استعدادها از كشورها و شهرهاى مختلف اسلامى به سوى نجف سرازير شده بودند و شايد آيت‏اللّه آقا سيد محمد خسروشاهى هم به خاطر استفاده از درس شيخ انصارى، حوزه كربلا را ترك گفت و در نجف رحل اقامت افكند. معظم‏له در درس استاد بزرگ شركت نمود و از محضر او بهره‏ها برد و در سايه فكر موّاج و استعداد سرشار و تلاش و كوشش فراوانش چنان به سرعت پيش رفت كه در اوايل اقامتش در نجف به مرحله اجتهاد رسيد و به نوشتن تقريرات درس استاد خود موفق گرديد و سپس به تدريس پرداخت.

مؤلف به فقاهت و أعلميّت استاد اعظم شيخ انصارى اعتقاد كامل داشت و تا شيخ زنده بود محضر وى را مغتنم مى‏شمرد و در اوايل كتاب « مشكاة المصابيح » استاد خود را چنين توصيف مى‏كند: « ... والحبر الافضل البحر الخضّم والطود الاشمّ، قدوة الانام و فريد الايام، نخبة الاعلام و المولى القمقام، حجّةالاسلام و مصباح الضلام، صدرالمحقّقين و بدرالمدقّقين، كاشف أسرار رموزات الدلائل و شمس فقهاء الاواخر و الاوائل، أزهد عبّادالابرار و أعبد زهّادالاخيار، أعلم فقهاء الاعصار و أفقه علماء الامصار، شيخنا الاستاذ و ملاذ العباد، مصطفى المصطفى و مرتضى المرتضى، علم الهداية والتقى، أعنى: جناب الشيخ المرتضى - أدام اللّه توفيقه و مدّ عمره و تأييده - ولا زالت رياض علمه ممطورة و أعلام فضله مرفوعة... ».2 سپس به جريان تأليف خود « مشكاة المصابيح » اشاره كرده مى‏گويد: ثمره‏اى از ثمرات باغ علمش را چيدم و درّهايى از درياى علمش را استخراج نمودم و آنچه هم به ذهن قاصر خودم رسيد بر آن افزودم... و در آن مهمات مسائل اصول را كه در ابواب اصول درج نشده بود، درج كردم و آن را مطابق ترتيب درس استاد تنظيم نمودم نه به ترتيب كتابش، زيرا آن موقع هنوز خود شيخ « تعادل و تراجيح » را ننوشته بود.3

آرى كتاب « مشكاة المصابيح » از جمله آثار علمى آن مرحوم در اصول فقه درباره تعادل و تراجيح است كه به سال 1269 هـ از تأليف آن فارغ شده و در سال 1310 در حال حياتش در 334 صفحه در قطع بزرگ با حاشيه فرزند برومندش آيت‏اللّه سيد احمد خسروشاهى در نجف چاپ شده است.

علامه شيخ آقا بزرگ تهرانى درباره « مشكاة المصابيح » مى‏نويسد: مشكاة المصابيح در اصول فقه درباره تعادل و تراجيح است و آن را علامه حاج سيد محمدبن على بن ابى الحسن الحسينى خسروشاهى تبريزى (متوفى در حدود 1312) نوشته و عنوان تفصيلى آن « التعادل والتراجيح » مى‏باشد و به سال 1269 از تأليف آن فارغ شده، و در سال 1310 در حال حيات مؤلف در نجف به طبع رسيده است و اين كتاب را براى پسرش آقا سيد احمد مرقوم داشته و تقريض هايى هم بر آن نوشته شده است .4

مرحوم علامه امين در كتاب « أعيان الشيعة » در دو جا از آيت‏اللّه آقا سيد محمد اسم برده و تصريح كرده است كه وى از شاگردان شيخ انصارى بوده و كتاب « مشكاة المصابيح فى التعادل والتراجيح » و رساله‏اى در وضع الفاظ از تأليفات اوست. 5

مؤلف تقريض دو تن از شخصيتهاى بزرگ علمى آن عصر را در آخر كتابش آورده است. از جمله يكى از مؤلفان كه همنام خود مؤلف است و در ميان دوستانش به « ابن داود » معروف بوده، در ضمن تقريضى بر كتاب « مشكاة المصابيح » نوشته است: « ... ولعمرى كتابك لاُصول الأحكام كالعمود للخيام و قد استحسنه أحاسن القوم مادحة ايّاكم فى كل ليلة و يوم استفيت فيه بنخبة العقل عن نقل النقل... »6 « به جانم سوگند كتاب تو در اصول احكام مانند ستون خيمه است و آن را احاسن قوم (شيخ انصارى) نيكو شمرده‏اند... »

در تقريض ديگر كه آن را جناب شيخ مهدى بن شيخ على بن شيخ جعفر مرقوم داشته، پس از حمد و ثنا و درود بر پيامبر اكرم (ص) نوشته است:« ... ولقد سرحت بكر الفكر فى هذا التحقيق الأنيق و أطلقت عنان النظر فى مسرح هذا التدقيق الرشيق الذى سمحت به فكرة جامع المعقول و المنقول و مستنبط الفروع من الأصول قطب دائرة الإجتهاد و الكمال و منبع الفضل و الأفضال، من إليه انتهى فضل علماء زمانه و منه انبعث تحقيقات فضلاء أوانه المرتضع من ثدى التحقيق و المتربّى فى حجر التدقيق، فوجدته بحمداللّه تعالى جامعاً لمحاسن التحقيقات الأنيقة التدقيقات الرشيقة منبئاً عن طول باع مؤلفه... ».

سرانجام نويسنده اين تقريض، مقام علمى مرحوم آيت‏اللّه آقا سيد محمد خسروشاهى را ستوده و كتاب « مشكاة المصابيح » را بهترين كتاب در موضوع خود معرفى كرده است، تا آنجا كه گفته: « فهو الحرى بأن يرسم بالتبر لا بالمداد و الحبر و أن يكتب بالنور على و جنات الحور... »7 و آن سزاور است با آب طلا ترسيم شود نه با مركّب، و با نور روى پرهاى فرشتگان نوشته شود.

مؤلف در آخر كتاب، خود و موقعيت علمى پدرش را اين چنين توصيف مى‏كند: « ... هذا غاية ما قصدنا بيانه. أنا الحقير محمّد بن على أبى الحسن الحسينى الحائرى مولداً، والغروى مسكناً، التبريزى أباً، الشهير بالخسروشاهى جدّاً... و قد وقع الفراغ من تأليف هذاالكتاب الذى عُنيت بجمعه و تهذيبه و تأليفه و ترصيفه... أعنى « مشكاة المصابيح » فى التعادل و التراجيح فى سنة 1269 هـ لقرّتى عينى أحمد و أبى الحسن و ذلك بعد أن أتممت من العمر الثلاثين و دخلت فى عشرالأربعين...»

درباره والد ماجدش مى‏نويسد: « ... ثمّ إنّ المرجوّ من أعزّ الناس علىّ و أكرمهم لدىّ، أعنى جناب الوالد الماجد، جامع المعقول و المنقول، حاوى الفروع و الأصول مشيّد مبانى مسائل الحلال و الحرام ممهّد قواعد الشرائع و الأحكام، معلّم معالم اُصول الحقائق، مفسّر مقاصد رموز الدقائق، زبدة العلماء و المحقّقين، عمدة الفقهاء والمدقّقين، السيّد المعزّى إليه الأعظم - السيّد على الحسينى التبريزى الخسروشاهى - أن يصلح مايجد من الخلل و النقصان والخطأ و النسيان... » 8

چنانكه ملاحظه مى‏فرماييد مرحوم مؤلف، كتاب « مشكاة المصابيح » را براى فرزند و نور چشم خود آقا سيد احمد نوشته و اين زمانى بود كه مؤلف سه دهه (30سال) از عمر خود را سپرى كرده و داخل در دهه چهارم شده بود.

سپس از پدرش درخواست نموده اگر در اين كتاب نقص و عيبى مشاهده نمايد با لطف و بزرگوارى خود اصلاح فرمايد. و اين نهايت خضوع و خشوع او را در مقابل پدر نشان مى‏دهد.

و پس از نوشتن همين كتاب بود كه آوازه شهرت علمى مؤلف در مجامع علمى پيچيد و زبانزد علماو فضلا واقع گرديد و لذا گفته‏اند مقام علمى وى در حوزه، آنچنان بود كه بعد از استادش از مراجع دينى به شمار مى‏رفت و در حوزه درسش جمع كثيرى از فضلا و طلاب شركت مى‏نمودند.9

علامه بزرگوار، شيخ آقا بزرگ تهرانى، در مجلد چاپ نشده « نقباء البشر فى القرن الرابع عشر» در اين زمينه چنين اشاره مى‏نمايد: « السيّد العالم الورع التقىّ الجليل، الحاج سيّد محمّد بن على بن أبى الحسن الحسينى الخسروشاهى التبريزى، من العلماء الأعلام و المراجع العامّة... صاحب التعادل و التراجيح المطبوع، الموسوم بمشكاه المصابيح الذى ألّفه 1269، والرسالة الباقريّة الذى ألّفه 1276 و رسالة فى الحقيقة الشرعيّه، فرغ منها 1268، كلّها طبعت سنة 1310 و عليه تقاريض كثيرة... » 10

مؤلف كتاب « زندگى و شخصيت شيخ انصارى » ضمن برشمردن شاگردان مرحوم شيخ انصارى در رديف 202، درباره مرحوم آيت‏اللّه سيد محمد خسروشاهى اين چنين نوشته است: « فرزند سيد على بن ابوالحسن حسينى خسروشاهى تبريزى از علماى اماميه، زاهد، متّقى، و از شاگردان شيخ بوده و كتاب « مشكاة المصابيح » از تأليفات ايشان مى‏باشد و در تبريز دارفانى را وداع گفته و جنازه‏اش در رواق مطهّر حضرت اميرالمؤمنين به خاك سپرده شد. فرزندش بنام سيد احمد نيز از أجلّه اهل علم و در سفر حج به سال 1326 ه وفات نمود و در بقيع مدفون گرديد » 11

بهرحال: كتاب « مشكاة المصابيح » يكى از غنى‏ترين و مشروحترين كتب اصول، درباره « تعادل و تراجيح » است كه شامل تقريرات درس استاد اعظم شيخ انصارى (قدس سره) و نظريات خود مؤلف، مرحوم آيت‏اللّه سيد محمد خسروشاهى است... و با توجه به اين نكته كه بحث استاد اعظم، شيخ انصارى در اين موضوع، و در كتاب گرانسنگ « رسائل » صفحاتى بيش نيست، ولى اين كتاب در 365 صفحه در قطع بزرگ چاپ شده است، اهميت آن بر اهل علم كاملاً روشن مى‏گردد. اميد آن كه توفيق تجديد چاپ آن نصيب گردد تا اساتيد و فضلاى معاصر از مباحث پرمايه و ارزشمند آن بهره‏مند شوند.

در اينجا اشاره به اين نكته بى‏مناسبت نيست كه به ضميمه كتاب « مشكاة المصابيح » چند رساله علمى در فقه و اصول نيز از همان مؤلف عاليقدر چاپ شده است كه به اجمال به معرفى آنها نيز اقدام مى‏شود كه بى شك از بحر موّاج علوم استاد أعظم، در تأليف و تصنيف آنها استفاده شده است:

ديگر آثار چاپى مؤلف

1- رسالة فى التقية: اين رساله در موضوع « تقيه » است و از آثار فقهى مؤلف مى‏باشد. رساله در 28 صفحه بزرگ به ضميمه كتاب « مشكاة المصابيح » در سال 1310 هـ ق. در نجف چاپ شده است و اين رساله از صفحه 334 با اين مجله آغاز شده: « ثم انّه لمّا كانت مسألة التقيّه من المسائل المهمّة الكثيرة الجدوى و عامّة البلوى و الأخبار فى خصوصها متظافرة بل متواترة... » و تا صفحه 362 ادامه دارد.

2- الرسالة الباقرّية فى المسائل الفقهيّة: اين رساله نيز درباره بعضى مسائل فقهى است و در آخر كتاب « مشكاة المصابيح » در 40 صفحه بزرگ به همراه حواشى فرزند مؤلف با امضاى « ابن المصنّف » (آقا سيد احمد) چاپ شده است.

علامه شيخ آقا بزرگ تهرانى درباره اين رساله مى‏نويسد: الرسالة الباقرية تأليف سيد محمد بن على بن أبى الحسن الخسروشاهى تبريزى در رابطه با بعضى از مسائل خيارات است و آن را در سال 1276 تأليف كرده.

و در سال 1310 هـ در حال حيات مؤلف به ضميمه « مشكاة المصابيح » در نجف چاپ شده است. مؤلف در اين رساله به نظرات يكى از اساتيد و مشايخ خود - شيخ ميرزا باقر بن احمد، امام جمعه تبريز (متوفى رجب 1286) - در رابطه با بعضى مسائل خيارات اعتراض كرده است... 12 و به همين لحاظ اسم اين رساله را « رساله باقريه » ناميده است.

3- رسالة فى بيان وضع الألفاظ و الحقيقة الشرعيّة: اين رساله در موضوع وعظ الفاظ و حقيقت شرعى است كه مؤلف آن را در سال 1268 - ه.ق. تأليف كرده و در سال 1310 در آخر كتاب « مشكاة المصابيح » در نجف چاپ شده است و اين رساله از صفحه 40 آغاز تا صفحه 157 ادامه دارد.13 بنابراين كتاب « مشكاة المصابيح » كه به ضميمه سه رساله ديگر در يك مجموعه چاپ شده است، بالغ بر 420 صفحه مى‏باشد همه اين كتاب به خط: محمد خيابانى است. مؤلف كتابهاى خطى ديگرى هم داشته كه ظاهراً همه آنها از بين رفته است.14 مرحوم آيت‏اللّه سيد محمد مدت كوتاهى پس از طبع اين كتاب وفات كرد.

وى در اواخر عمر، به زادگاه نياكانش، تبريز مراجعت نمود و در همان شهر دعوت حق را لبيك گفت و جنازه‏اش را فرزند برومندش آيت‏اللّه آقا سيد احمد به نجف اشرف انتقال داد و در حرم مطهّر مولاى متقيان على (ع) به خاك سپرده شد.15 - نوّر اللّه مضجعه بأنوار رحمته -

خاندان مؤلف

اصل اين خانواده كه گروهى از علما و فقهاى بزرگ تبريز را تشكيل داده‏اند، از آذربايجان بوده و جدّ اعلاى آنان، مرحوم آيت‏اللّه سيد ابوالحسن حسينى خسروشاهى است كه از « خسروشاه » بوده و بعداً به تبريز آمده و در آنجا ساكن شده است و از آن به بعد، خاندان وى به « خسروشاهى »16 معروف شده‏اند. خاندان خسروشاهى تبريز، بيش از سه قرن سابقه در روحانيت و فقاهت دارند. از جدّ اعلاى اين خاندان « ابوالحسن خسروشاهى » تا به امروز، چندين نسل بلاانقطاع از علما و پيشوايان دينى بوده و برخى از آنان به مقام عالى اجتهاد و مرجعيت نائل آمده‏اند... به نوشته صاحب « آثار الحجّة »: « تمامى اسلاف اين خاندان به تقوا و پرهيزكارى طهارت و پاكى و ايثار و بذل در راه دعوت به خدا و ارشاد مردم به تعاليم اسلامى معروفند. و چرا چنين نباشد؟ در حاليكه از خاندان اهل بيت (ع) هستند نسب آنان به 26 واسطه به امام حسين بن على بن ابيطالب (ع) مى‏رسد... »17
---------------------------------------------------------------------
1- مقدمه كتاب « نثارات الكواكب على خيارات المكاسب » تأليف آيت‏اللّه سيد مرتضى خسروشاهى چاپ قم، ص 11.
2- مشكاة المصابيح، چاپ نجف: 3.
3- همان مدرك: 3.
4- الذريعة 21: 61، شماره 3955.
5- أعيان الشيعة 9: 273، 427.
6- مشكاة المصابيح: 362.
7- مشكاة المصابيح: 363.
8- مشكاة المصابيح: 361 - 362.
9- مقدمه « نثارات الكواكب... »: 11.
10- نقباء البشر فى القرن الرابع عشر، مجلّد خطّى، از حرف « ميم » تا« ى »، صفحه 53.
11- زندگى و شخصيت شيخ انصارى، آيت‏اللّه شيخ مرتضى انصارى (سبط الشيخ)، چاپ سوم، تهران، صفحه 305.
12- الذريعة 11: 126.
13- الذريعة 2: 47، چاپ تهران.
14- مقدمه « نثارات الكواكب »: 11.
15- الذريعة 11: 126 .
16- خسروشاه: قصبه‏اى است در 20 كيلومترى تبريز.
17- « آثار الحجّة » 2: 233، تأليف شيخ محمد رازى، چاپ قم، 1322.



تمامی حقوق سایت برای دفتر حفظ و نشر آثار و اندیشه های استاد سید هادی خسروشاهی (ره) محفوظ است